04 september 2008

Namasté!

Imja Tse


Då börjar det dra ihop sig ordentligt! 12 dagar kvar till 16:e spetember och avfärd mot Nepal och de stora bergen. Efter år av taskig tajming vad gäller pengar och ledig tid är det nu äntligen dags! Johan och jag är nu i fullfart med packandet och fixandet inför vår resa. Vi har insett att det snabbt blir en hel del fixande och trixande när man ska upp på berg i Himalaya.

Våra planer är att bestiga Lobuche East 6118m + Imja Tse (Island Peak) 6189m. Dessa toppar kallas för "Trekking peaks" vilket innebär att de är billigare + lättare att få tillstånd till än "Expedition peaks" som exempelvis 8000m bergen. Likväl måste en lunta byråkrati gås igenom innan grönt ljus tänds. För er som har en sexuell dragning till klättertermer och graderingar kan vi meddela att båda bergen håller svårighetsgrad PD+. Båda ligger i Everestområdet och naturligtvis ska vi lägga in ett besök i baslägret vid foten av världens högsta berg. En acklimatiseringstur kommer även göras till berget (läs grushög) med det oblyga namnet Kala Pattar 5550m.

Förberedelserna ser ut så här:
  1. sova
  2. jobba
  3. äta så mycket det går
  4. ta sig igenom minst en magsjuka
  5. träna (om du hinner)
Än har vi (läs jag) mycket kvar att fixa. Johan meddelade nyss att han var istortsett färdigpackad. Själv befiner jag mig i ett organiserat kaos just nu då jag har många saker som saknas och bara 3 lediga dagar innan avfärd. Hakuna matata!


Lobuche East



Fortsättning följer!

Inga kommentarer: