15 oktober 2008

Lobuche East solo


Whoao! Vilken dag det var igar!




Dagen borjade kl. 0215 efter ytterligare en nastintill somnlos natt (Da johan fortfarande inte blivit bra fick detta bli ett soloprojekt). Pa med klader och trycka i sig en energikaka sa var det sen dags. kl 0300 var jag pa vag fran hoglagret pa 5170m mot toppen. Fullmanen lyste, vindstilla och kallt nog for fast och fin sno. Det verkade perfekt. Forsta 3 timmarna skulle klattras i morker sa vi hade dagen innan rekat de forsta 400 hojdmetrarna. Det starka manljuset lyste upp sapass mycket att pannlampan kunde vara avstangd storre delen av tiden. Klattra endast i manljuset i himalaya med silhuetter av flera 8000m berg runt om var helt magiskt. Soluppgangen kom sedan sakta smygande och hela varlden andrade farg. Forhallandena var idealiska. Snon var helt perfekt och dar det blev brantare var det bara att slanga pa stegjarnen och kotta pa. Helt otroligt!




kl. 0715 stod jag antligen pa fortoppen av Lobuche East, endast ett 10-tal meter nedanfor huvudtoppen pa 6118m. Dock aterstod en smal och utsatt kamvandring bort och jag beslutade mig for att stanna pa fortoppen. Med Johan hade det gatt fint men ensam nu var det alltfor utsatt. Stannade 45min pa toppen och njot av utsikten som bland inkluderade Everest, Makalu, Pumori och mangder med andra imponerande berg.


Att fa klattra ensam i natten i manljuset var en upplevelse jag inte kunnat forestalla mig. Nu ar jag bergtagen pa riktigt!


Lev val!














6 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter helt fantastiskt Filip. Hoppas Johan blir helt återställd så fort som möjligt. Det måste vara underbart att göra en solobestigning i soluppgång.
Håkan Hansson ringde idag och du får jobba 50% butik och 50% uthyrningen om du vill. Det kommer bli kanonbra i vinter. Ska bli kul att höra om er expedition när ni är tillbaka. Fortsatt lycka till på berget! //Peter K

Anonym sa...

Låter grymt härligt! Synd med Johan, men hoppas han har kunnat njuta lite han med :) Vi saknar dig här hemma. Ha det nu så sjukt bra men kan ha det den tiden som är kvar!

Anonym sa...

Tjenare!
Låter grymt det där. Inspirerande som bara den. Måste bort en sväng också känner jag :) Fast, jag håller mig nog hellre i varmt, blått vatten...
Ha're bäst!

Sören sa...

kul med nya inlägg.
låter som att du fått en riktigt fin bestigning. Grattis till toppen.

taskigt angående rally-magen. hoppas det löser sig höll jag på att säga, men problemet med magen är väl att den inte slutar vara lös?

lycka till på er fortsatta resa.

Anonym sa...

Sager bara Coolt.

Vill se era bilder!!! Ladda upp grabbar!!!

Moa Wall Kubilius sa...

wow. //moa